Yeni hemşire; nöbet tutmak

nöbet


VARDİYA ÇALIŞMA VE İŞ-YAŞAM DENGESİ

365 gün 7/24 çalışan bir sektörde çalışmak için bir yaşam tarzı nasıl düzenlenir? Bir hemşire olarak programınız, hayatınızdaki en önemli faktörlerden biridir ve bu işinizden mutlu olup olmayacağınız konusunda çok önemlidir. 

Sonuçta, çalışma programınız sizi etkiliyor, arkadaşlarınız, aileniz ve tüm hayatınız buna bağlı. 

Tüm hafta sonlarının bir gününde çalışmak, her iki hafta sonu çalışmak veya hiç hafta sonu çalışmamak. Kendi kendinize zaman planlamanız olabilir veya bir dönüşüm programınız olabilir; Pazartesi, Salı mesai ardından Cumartesi veya Pazar için 24 saat..... döngü tekrar...

Bazen programınız ihtiyaçlarınızı karşılamanız için revize edilebilir.

Mesela biri, karısı hafta sonları çalıştığı için hafta sonları çalışmayı sevmez çünkü çocuklara bakar. Sonra başka biri hafta sonu bir kursa gittiğinden gene hafta sonu çalışmak istemez. Derken bazen hafta sonları sorun olabilir de.  


Genellikle sorumlunuza uygun bir çözüm sunabilirseniz, kendi ihtiyaçlarınızı karşılayacak çözümler bulmanız mümkün olabilir.


İş arkadaşlarınız ile iletişimde olmak bu noktada da önemlidir. Şimdiler de whatsup grupları var. Planlamalarınızı iş arkadaşlarınız ile nöbetlerinizi ayarlayarak yapabilirsiniz. Bu şekilde sorumlunuza bir çözüm ile gitmiş olursunuz.

GECE VARDİYASI

Çoğu hemşire size gece vardiyasında çalışmayı sevdiklerini veya bundan nefret ettiklerini söyleyecektir.

Gece vardiyasında çalışmanın bazı avantajları vardır. Güzel olanlardan biri ne kadar öğreneceğinizdir, eğer özellikle de yeni hemşire iseniz; gece vardiyasında sorumluluk alırsınız ve bazı işleri tek başınıza yapmak zorunda kalırsınız, bu da zoraki öğrenme sayılır.

Bazı genç hemşireler; bekar ve arkadaşları ile kalıyorsalar gece çalışmayı severler, ertesi gün kendilerine zaman ayırır gezer veya farklı aktiviteler yaparlar. Gece sorumlu hemşire veya yöneticiler olmaz, bir nevi mekan gençlerindir, iş arkadaşları ile yoldaşlık ederek ve sorumluluğun verdiği haz ile çalışırlar.

Diğer bir faydası, muhtemelen uyanmak için bir çalar saate ihtiyacınız olmayacak, geceleri çalışırken. Otomatik olarak uyanacaksınız. Bitkinlik uykuya dalmanıza yardımcı olur ama sürekli uyanık sayılırsınız.


Elbette dezavantajları var. 

Kendinizi biraz izole hissedebilirsiniz. Gece vardiyasında eğitim olmaz, yönetim olmaz, sorumlu olmaz.... Yani soru sorabileceğiniz, bilgi alabileceğiniz pek kişi olmaz, ayrıca önemli işlemler gündüz olur ve gene öğrenme konusunda yavaş ilerleyebilirsiniz.

Bir başka durum nöbet sonrası gündüz uyumak, ben nefret ederim... Gündüz gece olduğundan daha sık lavabo için kalkarız ve gece olduğu kadar uzun uyuyamayız. Öğlen kalkarım ya da bir, bu kadar. Dinlenmiş hissettiğimden değil - uyuyamadığım için. Bir zombi gibi olurum o günün gecesinde, uyu uyuyabilirsen.

İşe gittiğimde, aslında ilk saatler daha iyiyim, belki bu adrenalin etkisi. Sonra saat ilerleyince biliyorum ki hastalar ve servis sessiz. 02-04 arasında oturursam, 04 sonrası neredeyse uyanık kalamıyorum.

Depresyon veya diğer ruh sağlığı sorunları olan hemşireler için gece çalışmak durumlarını kötüleştirebilir. Metabolizmanıza müdahale ediyorsunuz çünkü ve hatta ritminize. Böyle bir durum var ise bunu saklamayın; gündüz vardiyasına geçiş hakkında sorumlunuz ile konuşun ve erken uyarı işaretleri için kendinizi izleyin.


Bazı hemşireler bir takım çözümler üretir; mesela ben gece çalışıyorsam o hafta veya tüm ay hiç gündüz istemezdim. Nöbete gideceğim akşam olabildiğince geç uyurum (film, dizi, kitap).. Sabah ise olabildiğince geç kalkarım 13-14 gibi, sonra kahvaltı, duş ve işe gelirim 16 da. Sabaha dek dinç bir şekilde çalışırım, eve gider gene 13-15-16 ne kadar uyuyabilirsem uyurum. Bu böyle devam eder... Gene uyuduğum için akşam uyuyamam, erken kalkmam ve hep bu şekilde nöbetlere gelirim.....


Başka bir hemşire, "En zor kısım normal şekilde uyumaktır; her zaman devam eden gündüz gürültüsü. çocuklar dışarıda oynuyor, komşu evi süpürüyor, köpekler havlıyor. " diyor. Yeterince uzun süre uyumak zor olabilir. 

Telefonuna bakma. Aklına yapılacaklar listeni getirme. Ne olursa olsun, yapabildiğin kadar uyumaya çalış. Eğer gerekliyse, kapıya "Gündüz Uyuyan var, Rahatsız Etmeyin" yazan bir not koyun, böylece kargo veya soru soran komşu kapı zilini çalmaz.

Gece vardiyasında yeni bir hemşire olarak uyumakta zorlanıyorsanız, sizin için işe yarayan çözümleri bulmak bir önceliktir. Bazı hemşireler yatmadan önce melatonin alır, bazıları mavi ışık altında uyur. Duyduğum ve tavsiye ettiğim en sık uyku yardımı, koyu perdeler. Vücudunuzu gece vakti olduğunu düşünmesi için kandırırlar. Diğer bir yardım da beyaz gürültüdür. Fan gibi sabit bir gürültüye sahip olmak, odanızın dışındaki aralıklı yüksek sesleri kapatmanıza yardımcı olur. 



Birçok hemşire, nöbetten sonra öğlene kadar uyur ve sonra izin günlerinde normal uyku programlarına dönerler. Kendini verip senin için neyin işe yaradığını bulman gerek.

Eve arabanız ile gidiyorsanız, ekstra dikkatli olun. Araba kullanmak monoton bir iştir ve uykusuzluk ciddi, bilinen bir tehlikedir. Eğer çok uykusuz iseniz pencerelerinizi indirin, birini arayın ve onlarla konuşun (eller serbest,Tabii ki) eve kadar. 


Geceleri çalışırken bir keresinde yiyecek almak için durdum. Eve gittim ve yiyecekleri koyup yatağa geçtim. O gün kalktığımda aldığımdan emin olduğum yumurtayı bulamadım. Bir düzine yumurta aldığımdan emindim. Buzdolabında yok, tezgahta yok. Arabaya baktım yok, dedim heralde ben rüyamda aldım bu yumurtayı. Neyse dedim dondurucudan bir yemek alayım ve tahmin et ne vardı içinde? Bir karton yumurta. Eve gitmiştim ve hatta alışverişe gitmiştim ama tam uyanık değilmişim meğer, otopilot yapmışım her şeyi... Ne kadar tehlikeli.


Bazı insanlar sohbet ederken "Ah, evet, ben de geceleri çalışıyorum" der. Sonra nerede çalıştıklarını sorarsınız ve "Ben garsonum, güvenliğim..... 12 lere kadar çalışıyorum ! " der. Burada hemşire olarak bizim gece çalışma dediğimiz olay gün ağarana dek dikkatli bir şekilde çalışmak. Sorumluluk alarak.


Uyuklama ve Molalar

Bazı hemşireler yoğunluktan yemek yiyemediklerini, mola veremediklerini övünerek söyler. Eksik molalar ve öğünler övünülecek bir durum değildir.

Düzenli molalar vermek için elinizden gelenin en iyisini yapın ve mola veremeyecek kadar yoğunsanız bunu yöneticiniz ile paylaşın. Size rahatlama sağlamak onların görevidir, kimse sizi molasız çalışmaya zorlayamaz.

Özellikle gece nöbetinde; molanızı verin, hava alın, tel ile konuşun, biraz şekerleme yapın. Saatiniz sizi uyandıracak veya iş arkadaşınız sizi arar. Tabii ki, hastane politikanıza uyun, ancak biraz molanın hakkınız olduğunu bilin.

Vardiyanızın ilk yarısında kahve için, ancak enerji içeceklerinden kaçının. Glisemik oranı yüksek gıdalardan kaçının; çünkü kan şekeriniz yükselecek, uyku yapacak.

Fındık parçaları getirin, atıştırmak için peynir veya meyve. Uykuya daldığınızı hissederseniz, birkaç adım atın veya merdivenleri çıkın, inin.....

İyi nöbetler..........................

Yorumlar

Yorumlarınız bizim için değerli, lütfen soru ve görüşlerinizi yazmaktan çekinmeyin.

Arşiv

İletişim Formu

Gönder